De feestdagen zijn van die dagen waarbij een haat-liefde verhouding met de weegschaal ons niet vreemd is. Toch zoeken we een balans tussen genieten van alles wat lekker is en een gezond gewicht. Een snel dieet werkt wel, maar meestal niet voor lang. Een dieet met weinig calorieën is namelijk moeilijk vol te houden en dat is nu net het geheim van succesvol afvallen: de juiste balans vinden op een manier die past bij jou en je leefpatroon. Een goed voedingsadvies of dieet is daarom heel persoonlijk en haal je niet uit een boekje. Het grote ‘gevaar’ van zo snel afvallen is het bekende jojo-effect. Wist je dat Nederlanders gezamenlijk zo’n vijfendertig miljoen kilo per jaar afvallen én met elkaar weer vijfendertig miljoen kilo aankomen? Dat schiet dus lekker op.

Hoe werkt het ook alweer precies, dat jojoën? Als je gaat lijnen reageert je lichaam alsof er verhongering dreigt. Je lijf weet natuurlijk niet dat jij alleen maar een paar kilootjes kwijt wilt en schakelt automatisch over op de ‘spaarstand’. Zo probeert het de voeding die wel binnenkomt te behouden. De stofwisseling vertraagt en als je weer ‘gewoon’ gaat eten, kom je nog sneller aan dan voorheen.

Wie regelmatig beweegt, heeft de hele dag door een hogere verbranding. Oók als je een dagje niets doet. Dus gewoon iets minder eten, iets meer bewegen en vooral blijven genieten. Dus fiets, ren, zwem, dans, tennis, wat dan ook. Je wordt er niet alleen slanker van, maar ook fitter en sterker. Bovendien is het (bewezen!) goed voor je humeur en dat kun je van lijnen meestal niet zeggen.
Geniet nu maar van de feestdagen, doen ze bij FysioRosmalen allemaal.

Het blijvend aanpassen van je leefstijl en niet meer ‘gewoon’ kunnen eten is voor veel mensen ingrijpend en vraagt om begrip en begeleiding.
Laura Pijnacker stelt een deskundig en persoonlijk voedings- bewegingsadvies op, waar je mee aan de slag kunt.

Pin It on Pinterest

Share This